top of page
Chip Tunig Teoria

Chip Tuning – to elektroniczne zwiÄ™kszenie mocy i momentu obrotowego silnika. Daje radość z jazdy i podnosi Twoje bezpieczeÅ„stwo na drodze. Pozwoli Ci odkryć Twój samochód na nowo – szybszy, sprawniejszy, spalajÄ…cy mniej paliwa. Chip tuning polega na wykorzystaniu rezerw jakie pozostawiÅ‚ producent. Takie rezerwy istniejÄ… również w samochodach bez turbosprężarki czy kompresora.

Samochód z silnikiem spalinowym posiada urzÄ…dzenie nazywane sterownikiem silnika (ECU). Jest to komputer odpowiadajÄ…cy za pracÄ™ silnika w każdych warunkach prÄ™dkoÅ›ci i obciążenia. W ECU zapisane sÄ… ustawienia pozwalajÄ…ce sterować paliwem i zapÅ‚onem w zadanych warunkach. Parametry wpisane do ECU sÄ… przygotowane tak, aby trwaÅ‚ość auta byÅ‚a jak najwyższa, oraz aby speÅ‚niaÅ‚ normy emisji spalin, ale jednak niekoniecznie tak, aby rozwijaÅ‚ najwiÄ™kszÄ… moc i moment obrotowy, oraz paliÅ‚ najmniej paliwa. Dlaczego?  Nie każdy dba o swój pojazd. Producent celowo obniża osiÄ…gi silnika, aby zabezpieczyć go przed awariÄ… na skutek niewÅ‚aÅ›ciwej eksploatacji. Silnik niekiedy dÅ‚ugo pracuje pomimo uszkodzeÅ„ elementów sterowania, bywa zasilany paliwem zÅ‚ej jakoÅ›ci, a używane materiaÅ‚y eksploatacyjne nie sÄ… wymieniane zgodnie z harmonogramem.W trakcie testów homologacyjnych samochód musi wykazywać siÄ™ niskim zużyciem paliwa. Z praktyce producenci wytwarzajÄ… sztuczne „dziury w gazie” przez co sinik znacznie traci na elastycznoÅ›ci.Podatki za samochody w Europie Zachodniej sÄ… uzależnione od mocy silnika, stÄ…d wiÄ™kszość aut oferowanych na tych rynkach ma mniejszÄ… moc niż ich odpowiedniki na rynki japoÅ„skie czy amerykaÅ„skie, choć taki sam moment obrotowy. Uwolnimy moc i moment obrotowy Twojego seryjnego silnika.Posiadamy wiedzÄ™ i narzÄ™dzia aby w sposób profesjonalny dokonać modernizacji programu sterujÄ…cego silnika.Strojenie silnika wykonujemy osobiÅ›cie. W sposób staranny przygotowujemy modernizacjÄ™

co to jest chip tuning
WolnossÄ…cy

Chip Tuning w benzynowym silniku wolnossÄ…cym . Sprawność  wolumatryczna omawianej jednostki jest na poziomie do 95%. Oznacza to, że maksymalna ilość Å‚adunku jaka dociera do cylindra jest poniżej 100% jego objÄ™toÅ›ci, pomijajÄ…c zjawiska falowe w kolektorze dolotowym i efekt doÅ‚adowania dynamicznego.  Wynika to z iloÅ›ci zasysanego przez cylinder powietrza. Zasada dziaÅ‚ania jest identyczna jak w przypadku strzykawki, którÄ… zaciÄ…gamy do jej Å›rodka porcjÄ™ powietrza. Aby poprawić wyżej omawianÄ… sprawność, wymagane jest dostarczenie do cylindra wiÄ™kszej iloÅ›ci powietrza. Tej iloÅ›ci nie można zwiÄ™kszyć w sposób elektroniczny. Zachodzi konieczność jego wtÅ‚oczenia do cylindra w sposób mechaniczny. TakÄ… możliwość daje jedynie turbosprężarka lub kompresor. Innym skutecznym sposobem jest wtrysk podtlenku azotu, który w wyniku wysokiej temperatury w komorze spalania, rozkÅ‚ada siÄ™  na potrzebny tlen. DostarczajÄ…c do cylindra wiÄ™kszÄ… ilość powietrza (powyżej 100% jego objÄ™toÅ›ci - nadciÅ›nienie) , sterownik silnika oblicza odpowiednio ilość potrzebnego paliwa i kÄ…t zapÅ‚onu. Aby doÅ‚adowany silnik benzynowy wygenerowaÅ‚ wiÄ™kszÄ… moc, wystarczy zmusić sprężarkÄ™ lub kompresor aby dostarczyÅ‚ do komory spalania wiÄ™kszej iloÅ›ci powietrza. Zoptymalizować kÄ…t zapÅ‚onu oraz skontrolować spalanie stukowe. Paliwo zostanie obliczone automatycznie wedÅ‚ug mapy paliwowej. Czasami konieczna jest korekta skÅ‚adu mieszanki w celu ochrony komponentów. Te czynnoÅ›ci można wykonać za pomocÄ… modyfikacji elektronicznej. W jednostce wolnossÄ…cej można jedynie dokonać modyfikacji kÄ…ta zapÅ‚onu i ogranicznika maksymalnej prÄ™dkoÅ›ci obrotowej silnika. Tutaj można siÄ™ spodziewać przyrostów mocy oraz momentu obrotowego na poziomie +1 do +3%. Czasami producenci wypuszczajÄ… na rynek identyczne silniki wolnossÄ…ce o różnej mocy. Zwykle różnica polega na pozwoleniu jednostce mocniejszej na wyższÄ… maksymalnÄ… prÄ™dkość obrotowÄ…. Taki silnik nie jest bardziej elastyczny przy maÅ‚ych prÄ™dkoÅ›ciach (niskich oporach toczenia) z uwagi na niemal identyczny moment obrotowy. Dodatkowa moc pozwala jednak osiÄ…gać wyższÄ… prÄ™dkość maksymalnÄ… i poprawia dynamikÄ™ podczas szybszej jazdy kiedy do moc jest potrzebna do pokonania  dużych oporów toczenia. PamiÄ™tajmy, że wspóÅ‚czynnik oporu toczenia roÅ›nie wykÅ‚adniczo wiÄ™c dodatkowa moc podczas dużych prÄ™dkoÅ›ci zawsze siÄ™ przyda.   

w trakcie opracowania

Przebieg strojenia hamownia
bottom of page