
Chip Tuning – to elektroniczne zwiększenie mocy i momentu obrotowego silnika. Daje radość z jazdy i podnosi Twoje bezpieczeństwo na drodze. Pozwoli Ci odkryć Twój samochód na nowo – szybszy, sprawniejszy, spalający mniej paliwa. Chip tuning polega na wykorzystaniu rezerw jakie pozostawił producent. Takie rezerwy istnieją również w samochodach bez turbosprężarki czy kompresora.
Samochód z silnikiem spalinowym posiada urządzenie nazywane sterownikiem silnika (ECU). Jest to komputer odpowiadający za pracę silnika w każdych warunkach prędkości i obciążenia. W ECU zapisane są ustawienia pozwalające sterować paliwem i zapłonem w zadanych warunkach. Parametry wpisane do ECU są przygotowane tak, aby trwałość auta była jak najwyższa, oraz aby spełniał normy emisji spalin, ale jednak niekoniecznie tak, aby rozwijał największą moc i moment obrotowy, oraz palił najmniej paliwa. Dlaczego? Nie każdy dba o swój pojazd. Producent celowo obniża osiągi silnika, aby zabezpieczyć go przed awarią na skutek niewłaściwej eksploatacji. Silnik niekiedy długo pracuje pomimo uszkodzeń elementów sterowania, bywa zasilany paliwem złej jakości, a używane materiały eksploatacyjne nie są wymieniane zgodnie z harmonogramem.W trakcie testów homologacyjnych samochód musi wykazywać się niskim zużyciem paliwa. Z praktyce producenci wytwarzają sztuczne „dziury w gazie” przez co sinik znacznie traci na elastyczności.Podatki za samochody w Europie Zachodniej są uzależnione od mocy silnika, stąd większość aut oferowanych na tych rynkach ma mniejszą moc niż ich odpowiedniki na rynki japońskie czy amerykańskie, choć taki sam moment obrotowy. Uwolnimy moc i moment obrotowy Twojego seryjnego silnika.Posiadamy wiedzę i narzędzia aby w sposób profesjonalny dokonać modernizacji programu sterującego silnika.Strojenie silnika wykonujemy osobiście. W sposób staranny przygotowujemy modernizację


Chip Tuning w benzynowym silniku wolnossącym . Sprawność wolumatryczna omawianej jednostki jest na poziomie do 95%. Oznacza to, że maksymalna ilość ładunku jaka dociera do cylindra jest poniżej 100% jego objętości, pomijając zjawiska falowe w kolektorze dolotowym i efekt doładowania dynamicznego. Wynika to z ilości zasysanego przez cylinder powietrza. Zasada działania jest identyczna jak w przypadku strzykawki, którą zaciągamy do jej środka porcję powietrza. Aby poprawić wyżej omawianą sprawność, wymagane jest dostarczenie do cylindra większej ilości powietrza. Tej ilości nie można zwiększyć w sposób elektroniczny. Zachodzi konieczność jego wtłoczenia do cylindra w sposób mechaniczny. Taką możliwość daje jedynie turbosprężarka lub kompresor. Innym skutecznym sposobem jest wtrysk podtlenku azotu, który w wyniku wysokiej temperatury w komorze spalania, rozkłada się na potrzebny tlen. Dostarczając do cylindra większą ilość powietrza (powyżej 100% jego objętości - nadciśnienie) , sterownik silnika oblicza odpowiednio ilość potrzebnego paliwa i kąt zapłonu. Aby doładowany silnik benzynowy wygenerował większą moc, wystarczy zmusić sprężarkę lub kompresor aby dostarczył do komory spalania większej ilości powietrza. Zoptymalizować kąt zapłonu oraz skontrolować spalanie stukowe. Paliwo zostanie obliczone automatycznie według mapy paliwowej. Czasami konieczna jest korekta składu mieszanki w celu ochrony komponentów. Te czynności można wykonać za pomocą modyfikacji elektronicznej. W jednostce wolnossącej można jedynie dokonać modyfikacji kąta zapłonu i ogranicznika maksymalnej prędkości obrotowej silnika. Tutaj można się spodziewać przyrostów mocy oraz momentu obrotowego na poziomie +1 do +3%. Czasami producenci wypuszczają na rynek identyczne silniki wolnossące o różnej mocy. Zwykle różnica polega na pozwoleniu jednostce mocniejszej na wyższą maksymalną prędkość obrotową. Taki silnik nie jest bardziej elastyczny przy małych prędkościach (niskich oporach toczenia) z uwagi na niemal identyczny moment obrotowy. Dodatkowa moc pozwala jednak osiągać wyższą prędkość maksymalną i poprawia dynamikę podczas szybszej jazdy kiedy do moc jest potrzebna do pokonania dużych oporów toczenia. Pamiętajmy, że współczynnik oporu toczenia rośnie wykładniczo więc dodatkowa moc podczas dużych prędkości zawsze się przyda.

w trakcie opracowania
