

Układy oczyszczania spalin współczesnych samochodów stały się zmorą ich właścicieli.
Filtr cząstek stałych DPF/FAP to nic innego jak filtr sadzy. Kiedy pojawia się kontrolka jego awarii myślimy - ile to znowu będzie kosztowało? To zależy. Dla przykładu. Nasz układ powietrza dolotowego łapie nieszczelność. Powietrze doładowujące nie trafia w całości do silnika. Wówczas stosunek paliwa do powietrza zostaje zachwiany. Powstaje dużo więcej sadzy niż zwykle. Filtr w trybie ekspresowym zostaje przepełniony. Zakładając że przebieg samochodu jest na poziomie 150tyś km, szybko naprawiamy nieszczelność, czyścimy filtr i przywracamy sprawność układu. Szacunkowo zwykle wartość naprawy nie przekracza 1800pln.
Podobnych drobnych awarii może być cała masa. Idąc przez uszkodzony czujnik, czy komponent w postaci przycinającego się zaworu recyrkulacji spalin. Tutaj może być już nieco drożej. Kiedy dochodzimy do momentu kiedy to w kręgu podejrzenia mamy wtryskiwacze paliwa w silniku z dużym przebiegiem to naprawa może być bardzo kosztowna.